تازگی با مدرسه ای آشنا شدم که حیرت انگیزه: مجموعه مدارس نگرش آرمانی که در بین عموم مختصر شده و نگرش گفته میشه.
مدرسه های نگرش از هر نظر که فکرش را بکنید استثناء هستند. نمی دونم از کجا شروع کنم. از فضاهای آموزشی مثلاً کلاسهای هوشمند، زمین و تجهیزات ورزش و بازی، غذاخوری و آشپزخانه، تیم فوق العاده کنکور و تعداد قبولی ها و رشته ها و دانشگاه‌های که دانش آموزانش رتبه آوردن، آموزش دو زبانه، آموزش زبان سوم، سیستم آموزشی، کلاسهای فوق برنامه اش، امکاناتش یا مدالها و مقامهای که در جشنواره های بین المللی بدست آمده صفت مدرسه برونگرا برازنده مدرسه های نگرش است. 
فکر کنم نیاز به ده، بیست تا مقاله باشه تا بشه حق مطلب را ادا کرد. فعلا در این مقاله کوتاه یکی از امتیازاتش را توضیح می دم: کلاسهای فوق برنامه مدارس نگرش. 
واقعیت این است که مدارس زیادی هستند که توجه زیادی به آزمون و امتحان و کنکور و نمایش قدرت در عرصه آموزش و پرورش از طریق همین امتحانات می کنند. خیلی می شنویم که فلان مدرسه فلان تعداد سمپادی یا رتبه زیر 100 کنکوری یا نمی دونم المپیادی داره ولی چیزی درباره اینکه برای آموزش مهارتها چه کرده چیزی نمی شنویم.
از بس که موضوع مهم است باید اول یک توصیح کوتاه بدهیم که مهارتها چی هستند؟ چه تاثیری بر زندگی دانش آموز می گذارند؟ چرا مهم هستند؟ و بقیه ماجرا. برای فهم درست اهمیت مهارتها باید اول ببینیم سواد یعنی چه. 
از نسل پدربزرگها و مادربزرگها بپرسیم "سواد یعنی چه؟" اکثرشان جواب می دهند: "سواد یعنی توانایی خواندن و نوشتن، حساب کردن، آزمایش کردن، و غیره." این اولین و بدیهی ترین نوع سواد است. ولی این تعریف خیلی وقت است که از دور خارج شده. این تعریف سواد مربوط به اوایل قرن بیستم بود. زمانی که تعداد مدارس کم بود و در اکثر جوامع از فرزندان بعنوان نیروی کار در مزرعه یا کارخانه استفاده می شد و شاید بیشتر کودکان به مدرسه نمی رفتند. بقول معروف دوره‌اش تمام شده.
تعریف دوم سواد از نظر سازمان ملل این بود:" شخص باسواد کسی است که حداقل به یک زبان خارجی و کامپیوتر آشنا باشه." منطقی بود. کامپیوتر تازه شروع بکار کرده بود و نیاز بود که هر آدمی کار با کامپیوتر را بلد باشه و زبان خارجی هم زبان کامپیوتر و اینترنت بود و خلاصه هر دوشون لازم و موم هم بودند. 
اوایل قرن بیست و یکم بود که سازمان ملل سومین تعریف خود از سواد را ارائه داد: "برای زندگی سالم در قرن 21 نیاز به یادگیری 12 سواد است: سواد علمی، سواد تربیتی، سواد عاطفی، سواد مالی، سواد رسانه‌ای، سواد ارتباطی، سواد کامپیوتر، سواد محیط زیستی، سواد سلامت و بهداشت، سواد نژادی و قومی، سواد تحلیلی، سواد انرژی.". یادگیری تمام سوادهای ذکر شده نیاز به ابزاری به نام "مهارت ها" داره. 
آخرین تعریفی که سازمان ملل (یونسکو) در سال 2024 از باسوادی ارائه داد این است: "باسواد کسی است که بتواند با استفاده از دانشی که آموخته در زندگی خود تغییری ایجاد کند."
شما را یاد چیزی ننداخت؟ سعدی خدا بیامرز 800 سال پیش به این نکته به وضوح اشاره کرده:
-    عالم بی عمل به چه ماند؟ به زنبور بی عسل.
-    دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند: یکی آن که اندوخت و نخورد و دیگر آن که آموخت و نکرد.
علم چندان که بیشتر خوانی                             چون عمل در تو نیست نادانی
به همین سادگی. 
مهمترین متولی آموزش و پرورش کشور ما، یعنی وزارت آموزش و پرورش، متاسفانه هنوز درگیر اولین تعریف آموزش یعنی سواد خواندن و نوشتن و ریاضی و علوم و حساب و هندسه و شعر و نثر است. باید همگی روزانه خداوند را شکرگذار باشیم که پدیده ای به نام مدرسه غیردولتی یا غیرانتفاعی درست شد تا دست از این شیوه آموزش بردارد و آنچه که امروز بعنوان اندک بضاعتی برای آموزش و پرورش ایران باقی مانده است از همین مدرسه های غیردولتی به دست آمده. بگذریم و برگردیم به موضوع مدرسه نگرش و اینکه چرا اینقدر محبوب و معروف شده است. 
راز و رمز محبوبیت مدرسه های نگرش در 3 عامل است: درصد بالای قبولی کنکور، روش تدریس پیشرفته و مدرن پژوهش محوری، کلاسهای فوق برنامه فوق العاده ای که مهارت محور هستند.  
مدارس زیادی را می بینیم که هم درصد بالای قبولی کنکور دارند و هم روش تدریس مدرن ولی کمتر مدرسه ای را می شه پیدا کرد که مثل مدرسه های نگرش بیاد و رابطه ای بین دانش نظری و مهارتهای عملی برقرار کنه. این مهمترین نکته و اصلی ترین نقطه قوت سیستم آموزشی در مدرسه های نگرش است. مدرسه نگرش  توانسته با استفاده از کلاسهای فوق برنامه دانش آموزان خودش را عملگرا کنه. 
کلاسهای فوق برنامه مدارس نگرش فوق العاده هستند. باور کردنی نیست که مدرسه‌ای چنین با برنامه و هدفمند در هر 3 فاکتور: سیستم اداری و آموزش های رسمی، تجهیزات و وسائل سخت افزاری و مهارت محوری موفق باشه. کاری که مدیر و موسس مدرسه های نگرش انجام داده‌اند. 
لیست کلاس‌های فوق برنامه مدرسه نگرش هوش از سر آدم می بره. وارد جزییات نمی شم. فقط نگاهی به لیست کلاسها و دوره های فوق برنامه بندازید:
مهارتهای زندگی روزمره: خیاطی، نقاشی ساختمان، تعمیرات لوازم منزل، کمک های اولیه، برق و تاسیسات خانگی، آشپزی
هنر و خلاقیت: انیمیشن، عکاسی، موسیقی، فتوشاپ، فیلمبرداری و تدوین. 
کامپیوتر و دیجیتال مارکتینگ: شامل: 7 مهارت اصلی رایانه، طراحی سایت، شبکه های اجتماعی، امنیت، بهینه سازی موتور جستجو seo
کسب و کار: طرح توجیهی، بازارسنجی، بازاریابی، مذاکره، بورس و سهام، آشنایی با راه اندازی یک کسب و کار، قوانین مالیات و بیمه، جستجو برای کار، متقاعد سازی، فروش، تنظیم قرارداد استاندارد، نگارش رزومه، ارز دیجیتال،    
والله من دیگه حرفی برای گفتن ندارم. ترجیح می دهم بعد از این لیست سکوت کنم و شما را ارجاع می دم به وب سایت مدرسه نگرش و  اگر هم در بین خانواده و فامیل دانش آموزی دارید که براش دنبال مدرسه می گردید و در منطقه 1 یا منطقه های نزدیک به مدارس نگرش هستید حتما، حتما، حتما، اولویت اولتون را بگذارید به یک بازدید از مدرسه های نگرش که از پایه پیش دبستان تا پایان دبیرستان را داره. اگر وضع مالیتون خوب هست و از عهده شهریه برمی آیید، بهتر از نگرش پیدا نمی کنید.
در مدرسه کلوب هم می تونید اطلس دبستان دخترانه نگرش را ببینید. واقعا حیرت انگیز است. 
در وب سایت مدرسه کلوب مقاله های مفید و جامعی درباره سواد آموزی؛ مهارت محوری، انواع روش تدریسها می بینید. چند تا از این مقاله های خیلی خوب را می بینید:
•    اهمیت کلاسهای فوق برنامه در مدارس 
•    مدارس برونگرا و فواید آن
•    اهمیت کلاسهای مهارت آموزی در دبستان

صدها مقاله و مطلب مفید و جالب دیگه را می تونید در شبکه اجتماعی مدرسه کلوب ببینید و بخوانید. موفق باشید.
 

فضای ورزش در مدارس

سرنوشت آموزش سواد عاطفی در مدارس ایران

اهمیت ارتباط بین "خانه" و "مدرسه"

پژوهش سراهای دانش آموزی و کارکرد آنها

درصد دانش آموزان دختر و پسر در مدارس سمپاد

توجه دولت به مدارس دولتی عادی

تحصیل دانش آموزان دارای معلولیت در مدارس عادی

مدرسه ,سواد ,نگرش ,آموزش ,برنامه ,کلاسهای ,مدارس نگرش ,مدرسه نگرش ,مدرسه کلوب ,سواد یعنی ,حتما، حتما، ,درصد بالای قبولی
مشخصات
آخرین جستجو ها